Specialläraren som hjälper elever hitta sin unika potential

Sylwe Jönsson har hela 40 års erfarenhet av att vara speciallärare. Under sina år har han hjälpt många elever att hitta sitt självförtroende och börja tro på sin egen förmåga. Vi har träffat honom för att ta del av hur han gör för att lyckas. Läs också om vad Johan Svensson, en av hans elever, säger om Sylwe och skolan.

1978 började Sylwe som lärare och det var hans mamma som påverkade hans val. Hon bakade ofta när Sylwe var mindre och han brukade vara med. Då pratade de om hur människor är och varför. Sylwe tror att hans intresse för att jobba med människor föddes där i köket bland mjöliga bakkavlar och bakplåtspapper.
Som speciallärare gör Sylwe många olika saker men det viktigaste är att utveckla elever. Att hjälpa dem hitta sitt självförtroende.
– När en elev har det svårt i skolan är det inte eleven det är fel på, utan omständigheterna är oftast orsaken. Det kan vara att eleven har det jobbigt hemma, problem med att känna sitt eget värde eller något liknande. Men det viktigaste att komma ihåg är att det finns enorm potential i alla människor, oavsett hur man är eller vart man kommer ifrån, berättar Sylwe och går in på vad han gör för att hjälpa elever:
– Det viktigaste är att få en kontakt med eleven, annars blir allting mycket svårare. Sen får man börja prata och närma sig skolarbetet. Och det tråkigaste man kan säga är att du måste studera för ett betyg, istället gäller det att hitta något annat som motiverar, en karriär, ett familjeliv senare eller andra saker som gör att eleven kan se vad ett betyg kan åstadkomma.
Att klara av något höjer självförtroendet
– När du gör något som du är nöjd med, då höjs självförtroendet. Och det gäller att förstora den positiva känslan hos eleven så att en positiv spiral bildas. Framgång föder framgång, säger Sylwe och berättar mer om hur Thoren Framtid gör detta på ett bra sätt:
– Thoren Framtid har ett väldigt bra koncept där eleverna får en digital lärmiljö, ett företagsamt lärande nära verkligheten och de får utveckla sina förmågor. Den sociala förmågan är extra viktig eftersom kommunikation och det talade ordet är något du har nytta av hela livet.
Eleven Johan fick hjälp av Sylwe
Att se eleverna försöka, lyckas och sedan gå vidare är bland det bästa Sylwe vet med sitt jobb. Johan Svensson är en elev i årskurs åtta som Sylwe har hjälp hitta sin potential och han är väldigt nöjd med både skolan och Sylwe.
– Jag bytte till Thoren Framtid från en annan skola och jag är glad att jag gjorde det. Här får jag bra hjälp av lärarna, det är stark gemenskap och jag känner mig trygg. Sen har Sylwe verkligen hjälpt mig med min tro på att jag kan saker. Jag har fått större självförtroende, berättar Johan, som också vill att fler ska börja på Thoren Framtid:
– Jag trivs bra på skolan och hoppas att ännu fler ska börja på Thoren Framtid så att de också kan trivas som jag gör.

Faktaruta

Namn: Johan Svensson
Ålder: 14 år
Årskurs: 8
Favoritämne: Träslöjd
Intressen: Naturen, fiska och gå.
Vilket gymnasieprogram är du intresserad av? Skogsvård och jakt.

Namn: Sylwe Jönsson
Ålder: 62 år
Intressen: Att vara i naturen, paddla, laga mat, dyka, vara med familjen, resa och träffa människor.
Yrkesroll: Speciallärare, gör många saker. Har hand om elever som behöver extra stöd.
Vad är det bästa med att vara lärare? Att man träffar så många unga människor som tänker i nya banor.
Vad ville du bli när du var liten? Såverksägare som min morfar.