”Vårt mål är att Thoren Framtid ska bli Sveriges bästa skola.”

Emil Wallin, rektor Thoren Framtid

Du kanske har tänkt att det vore häftigt att göra en hemsida istället för att skriva en uppsats. Rektor Emil Wallin ser något sådant som en självklarhet ifall eleven vill göra det. – Hur ska vi annars kunna bli Sveriges bästa skola om vi inte tänker annorlunda?

Snabba fakta: Emil Wallin

Ålder: 39 år
Yrke: Rektor
Familj: Fru Kristina samt vår dotter Ester som är 3 år.
Bor: Villa i Karlstad.
Intressen: Tränat judo sedan barnsben, men träna generellt om jag får tid. Hänga med familjen.
Vad ville du bli när du var liten? Idrottslärare eller polis.
Vad skulle du ta med dig på en öde ö? Familjen
Ovanför den stora gröna trappan har rektor Emil Wallin sitt kontor. Han kan varje rast se genom glasväggen hur trappan fylls av skratt och liv från barn och ungdomar. Det gör att arbetet vid skrivbordet blir lättare.

När han har en stund över går han gärna ut bland eleverna. Hälsar på dem och ställer frågor. På det viset känner de sig sedda och trygga. Han berättar att han var rädd för sin egen rektor och då skapas ingen god miljö att utvecklas i.

– Rektorn behöver leda genom att vara en förebild, sättet att agera och vara på är det viktigaste, berättar Emil.

”Ifall du som förälder vill vara med och påverka ditt barns undervisning är det viktigt att föra en dialog med pedagogen. Det finns ofta saker som en förälder kan se från sin position utanför klass- rummet som behövergöras annorlunda för att sitt barn ska lära sig på bästa sätt.”

Som svar på frågan om hur han blev rektor så var det i samband med att han skulle byta jobb från idrottslärare till något som gav honom möjlighet att påverka mer. Han letade runt och när Thoren Framtid dök upp på datorskärmen kändes det bara rätt. De sökte precis en sådan rektor han ville bli, en rektor som har viljan att vara med och bygga en intressant och fräsch skola med ett nytt koncept.

Thoren Framtid ska inte jobba som alla andra skolor. Vägen till kunskapen är minst lika viktig som kunskapen i sig. Emil arbetar i en skola där lusten att lära och utveckla framtidsförmågor står i fokus. Där eleverna lär sig för livet genom att stärka sin sociala kompetens samtidigt som deras kunskapsbank växer. Lusten att lära och för skolan ska finnas kvar när de går ut nian. Han försöker själv växa hela tiden och det tillsammans med de andra pedagogerna här. Det ligger i hans linje att leda med exempel.

– Om vi ska ingjuta en livslång lust för lärandet är det naturligt att vi själva fort- sätter att fortbilda oss om det som berör skolverksamheten och försöker föra in det vi läser i undervisningen för att förbättra oss, säger Emil med en självklarhet i rösten.

Vi undrar vad som gör honom så engagerad och driven, svaret kommer snabbt och säkert: att leda Thoren Framtid till att bli Sveriges bästa skola.

Emils tips för en lyckad framtidsskola:

  • Connector.

    Verkligheten

    Att göra saker som är verkliga och inte bara på låtsas. Ta in externa människor som pratar med eleverna och gör annorlunda saker.

  • Connector.

    Små skolor

    Skapa små skolor för att kunna se varje elevs behov.

  • Connector.

    Trygg miljö

    Skapa en trygg miljö. Hälsa alla elever välkomna till skolan, vara närvarande på raster och ha en öppen atmosfär.

  • Connector.

    Pedagoger som brinner

    Hitta rätt pedagoger som verkligen brinner för att lära ut.